Total Pageviews

Sunday, February 26, 2017

(March 2015) Nelayan terkejut bangkai buaya dalam jaring - Fishermen stunned to find a dead crocodile in his net. Kampung Bako, Kuching.

# News Source
(The Star)
Published : March 13, 2015
Sarawak Forestry Corporation wildlife officer Wan Mazlan Wan Majian inspecting the crocodile carcass at Kampung Bako in Kuching. 

KUCHING 12 Mac 2015 – Enam sahabat berasa cukup teruja apabila mendapati jaring yang dipasang berhampiran Teluk Langkang, Bako di sini hari ini terasa berat apabila ditarik kerana menyangka ada ikan besar tersangkut di dalamnya.

Namun, alangkah terkejutnya mereka apabila melihat seekor buaya tembaga seberat 200 kilogram dan 3 meter panjang yang sudah mati melekat pada jaring berkenaan.

Hamka Anuar, 35, berkata, dia bersama rakan-rakan memang sudah biasa menjaring ikan di kawasan tersebut sejak setahun lalu tetapi ini pertama kali buaya terperangkap dalam jaring yang dipasang.

Pekerja perahu penambang itu memberitahu, mereka menaiki sebuah perahu dari jeti Taman Negara Bako untuk memeriksa jaring yang dipasang kira-kira lima kilometer (km) dari situ pada pukul 10 pagi.

“Apabila sampai, kami terus menarik jaring untuk menaikkan ikan tetapi kali ini berasa hairan kerana berat yang luar biasa.

“Kami berasa teruja kerana menyangka ikan besar yang tersangkut lalu menggunakan segala kudrat yang ada untuk menarik jaring.

“Namun, kami semua terkejut besar sebaik sahaja melihat muncung mulut buaya timbul selepas jaring berjaya dinaikkan,” katanya kepada pemberita di Jeti Taman Negara Bako.

Hamka berkata, mereka berasa lega apabila mendapati buaya terbabit sudah mati dan mengambil keputusan menarik bangkai reptilia itu ke jeti.

Katanya, sang bedal terbabit mungkin terperangkap dalam jaring yang dipasang pada malam tadi semasa cuba memakan ikan yang melekat pada alat tangkapan itu sebelum mati akibat tidak dapat bernafas.

“Sebelum itu pada sebelah petang, kami ada pergi melihat jaring berkenaan tetapi tiada apa-apa. Memang agak cemas apabila terlihat muncungnya timbul selepas jaring ditarik kerana jika masih hidup, pasti buaya besar ini akan melibas perahu kami,” ujarnya.

Sementara itu, Pegawai Hidupan Liar, Sarawak Forestry Corporatian (SFC), Wan Mazlan Wan Majian berkata, pihaknya akan membawa bangkai buaya berkenaan ke kawasan khas terletak kira-kira 5 km dari Jeti Taman Negara Bako untuk ditanam.

**************

KUCHING: A fisherman from Kampung Bako was stunned to find a dead crocodile in his net on Thursday morning. 

Hamka Anuar, 35, went to check his fishing net near the estuary of Sungai Bako, about 20 minutes away by boat from the village, and was surprised to find it so heavy. 

"I was pleased at first because I thought I had caught a lot of fish. But when I started hauling up the net, I spotted a crocodile in it instead," he said. 

The 3m-long reptile weighing about 200kg was believed to have drowned as it was caught in the net and could not surface to breathe. 

Hamka said it took six men to haul the carcass to the boat terminal at the village, where it attracted the attention of tourists, who were waiting to board boats for the nearby Bako National Park. 

One of them, 19-year-old Sydney Brown from Canada, said it was the first time she had seen a crocodile. 

The carcass was handed over to Sarawak Forestry Corporation personnel at the terminal. 

Hamka said this was the second time he had "caught" a crocodile. 

"Two years ago, I found a smaller crocodile, about two metres long, in my net," he said.

- The Star (2015)


Popular Post